Kontakt til skole, børnehave og barnets kammerater under sygdommen
Fortæl jeres barns pædagog eller klasselærer om sygdommen og behandlingen og aftal, hvordan I foretrækker, kontakten skal være under forløbet. Læreren eller pædagogen kan hjælpe med at forberede de andre børn og sikre, at jeres barn løbende har kontakt til sine kammerater.
Kontakt til kammeraterne
Mens barnet er indlagt, kan det være rart at bevare en kontakt til børnene i børnehaven eller på skolen.
Det er en god idé at aftale med læreren eller pædagogen, hvordan kontakten skal foregå. På den måde kan I sikre en vedvarende kontakt igennem hele forløbet og sørge for, at hilsener fra kammerater sker på den måde, I foretrækker.
Forskellige typer kontakt, når barnet er indlagt:
Hilsen fra barnet til stuen eller klassen
Jeres barn kan også sende hilsener den anden vej. Også her er sms, ugebrev og tegninger fine typer af kontakt – nok ofte i mindre omfang. Det er en god idé at lade kammeraterne følge livet på børneafdelingen, herunder at følge med i de fysiske forandringer, der sker med barnet under behandlingerne.
Orientering undervejs i forløbet
Fortæl barnets pædagog eller lærer om sygdommen og behandlingen
Hvis dit barn får kræft, vil personalet på barnets skole eller institution som regel henvende sig til jer. Det kan være en god idé, at I får talt om:
- Detaljerne omkring barnets sygdom og behandling
- Hvordan jeres barn kan holde kontakt med de andre børn
- Hvordan I bedst holder kontakt til skolen eller børnehaven - og til de andre børns forældre
- Hvilken information der skal gives hvornår og til hvem
- Pædagogen eller læreren vil ofte have behov for at kende detaljerne om dit barns sygdom og behandling. Det er en god idé at bruge tid på at fortælle dem om det, da de på den måde er klædt på til at svare på spørgsmål fra børnene og forebygge urigtige historier, hvis de skulle opstå.
Søskende
Hvis barnet har søskende, kan det være en god idé at tale med deres lærere og pædagoger om jeres situation derhjemme. Det kan være en god idé at bede læreren eller pædagogen om at have ekstra opmærksomhed på børnene.
Søskende til et barn med kræft
Hold løbende skolen og de andre forældre orienterede
Det kan gøre både besøg og tilbagevenden til klassen eller stuen lettere for jeres barn, hvis de ansatte og de andre børns forældre har haft mulighed for at følge det syge barn undervejs. Derfor er det en god idé løbende at fortælle institution eller skole og de andre børns forældre lidt om, hvordan det går.
I kan eventuelt lave en mailliste med personer, der kan have gavn af at følge udviklingen i barnets sygdom og behandling. Når der er brug for det, kan du sende en kort mail eller en besked f.eks. på skolens forældreintra. Emnefeltet kunne f.eks. være: 'Status på Karlas kemoterapi'.
Nogle forældre vælger at sende opdateringer og information ud via en særlig Facebookgruppe eller en blog. Det kan være en god måde at dele nyt om barnet med andre interesserede, så du ikke skal skrive eller ringe til alle, hver gang der er noget at fortælle.
Måske kan læreren eller pædagogen hjælpe med at informere
Mange forældre til et barn med kræft fortæller, at de har gavn af at være åbne om deres situation. Det er en god idé at sende klar, enslydende kommunikation ud om, hvad der foregår. På den måde kan I undgå, at der kommer rygter i omløb og forkerte informationer om jeres situation.
I perioder har I måske ikke overskud til selv at skrive mails og håndtere de andre forældres reaktioner eller spørgsmål. Her kan det være en idé at aftale med barnets lærer eller pædagog, at han eller hun informerer de andre forældre.
Håndtering af andres reaktioner
Det er meget forskelligt, hvordan omgivelserne reagerer ved en alvorlig sygdom som kræft. Nogle lader som om, at ingenting er sket, mens andre spørger meget til kræftsygdommen. Du kan fortælle til klasselæreren eller pædagogen, hvordan du og dit barn gerne vil kommunikere. Så kan han eller hun fortælle de andre forældre, hvad I foretrækker, og hvordan de eventuelt kan hjælpe jer.
Skriftlig tilladelse fra forældre
Vær opmærksom på, at hvis pædagogen eller læreren har brug for at kontakte børneafdelingen på hospitalet undervejs i barnets sygdomsforløb, skal han eller hun bruge en skriftlig tilladelse fra jer.
Det er vigtigt at skabe et rum, hvor alle har plads til både følelser og fakta, og hvor vi kan tale åbent uden at der skabes fantasier om, hvad der sker.
Tirsha, 11 år
Lymfeknudekræft
Da Tirsha blev ramt af kræft, måtte hun i en periode være isoleret derhjemme. Hun savnede både undervisning og sine klassekammerater. En robot gjorde det muligt at være med.
Tirsha, 11 år
Lymfeknudekræft
Besøg mellem behandlinger
Ofte vil jeres barn være hjemme fra hospitalet i perioder mellem behandlingerne. I de perioder magter de fleste børn i langt højere grad at få besøg af kammerater og selv at komme på besøg i børnehaven eller i klassen.
På nogle skoler tilbyder man ’isolationsskole’. Her stiller skolen et lokale til rådighed, hvor der bliver luftet grundigt ud, og så har barnet undervisning med et par raske klassekammerater.
Forbered de andre børn på besøg
Det vil altid være en god idé, hvis pædagogen eller læreren forbereder de andre børn på, at deres syge kammerat nu er rask nok til i perioder at være sammen med dem igen.
Det er vigtigt at tage en snak med lærer eller pædagog inden besøget. Temaer, der er gode at have snakket om, kan være:
- Har barnet fysiske forandringer, de andre børn skal være forberedte på (f.eks. hårtab, vægttab, vægtøgning, ændret hudfarve, sonde i brystet, talebesvær, træthed eller gangbesvær)?
- Skal personalet sørge for medicin, mens barnet er på besøg i institution eller skole?
- Hvem skal kontaktes, hvis barnet får det dårligt?
- Hvad kan personalet svare, hvis en klassekammerat spørger, om det syge barn kan dø af sin sygdom?
- Hvor meget ved barnet om sin egen sygdom?
- Skal der træffes praktiske foranstaltninger i forhold til kørestol eller lignende?
- Skal der tages særlige hensyn i forhold til barnets immunforsvar – kan han eller hun f.eks. tåle at være sammen med kammerater, som er forkølede?
- Vil barnet gerne tale om sin sygdom og svare på spørgsmål, eller er der mest brug for bare at føle sig som en hel almindelig del af flokken? Vær opmærksom på, at dette kan være forskelligt fra dag til dag, tal gerne med barnet om, hvordan det på en god måde selv kan sige til og fra
I den sidste periode med behandling kom Samuel mere og mere i sin egen klasse. Jeg tog ud i klassen og fortalte om, hvad kemoterapi gør ved immunforsvaret. Jeg tror, det gjorde det lettere for de andre børn at forstå, hvorfor de var nødt til at gå op i håndhygiejne.
Skolen var god til at finde ud af, hvad jeg havde brug for
Da Frederik blev ramt af Wilms tumor i venstre nyre som 10-årig, gik han i fjerde klasse og elskede sin hverdag med klassekammeraterne. Derfor betød det meget for ham at holde fast i den, selvom han var syg. Heldigvis gjorde hans lærer, Mette, alt for at støtte Frederik og familien.
Læs Frederiks historie